x تبلیغات
کالاصنعتی

هواکش صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

چرا هواکش صنعتی اهمیت دارد؟

هواکش‌های صنعتی در محیط‌های کاری مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای تهویه هوا و تأمین شرایط بهداشتی ضروری هستند. این دستگاه‌ها قادرند آلودگی‌ها، گرد و غبار، دود و گرما را از محیط‌های صنعتی خارج کرده و هوای تازه به داخل محیط وارد کنند. این فرآیند به بهبود شرایط کاری و سلامت کارکنان کمک می‌کند. در کالا صنعتی ، ما به شما کمک می‌کنیم تا هواکش‌های صنعتی مناسب برای نیازهای خاص خود را انتخاب کنید و از آن‌ها بهره‌برداری کامل کنید.

انواع هواکش صنعتی و کاربردهای مختلف آن

هواکش‌های صنعتی در انواع مختلفی طراحی می‌شوند که بسته به کاربرد محیطی، انتخاب آن‌ها اهمیت دارد. مهم‌ترین انواع هواکش‌ها عبارتند از:

  • هواکش‌های آکسیال (محوری): این مدل‌ها برای محیط‌هایی با جریان هوای کم‌فشار و حجم بالا مناسب هستند.

  • هواکش‌های سانتریفیوژ: این هواکش‌ها برای فشار بالا و حجم کم کاربرد دارند و بیشتر در صنایع شیمیایی و فلزی استفاده می‌شوند.

  • هواکش‌های سقفی: برای محیط‌های بزرگ مانند سوله‌ها و کارگاه‌های صنعتی، این هواکش‌ها بهترین گزینه هستند.

مشخصات فنی هواکش صنعتی؛ از موتور تا پروانه

هنگام خرید هواکش صنعتی، باید به مشخصات فنی آن توجه کنید. این مشخصات شامل جریان هوا، فشار، ابعاد فیزیکی، مصرف انرژی و سیستم‌های کنترل هستند. همچنین، دو قسمت اصلی که در انتخاب هواکش تأثیر دارند عبارتند از:

  • موتور هواکش: موتورهای هواکش‌های صنعتی به دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌شوند. انتخاب نوع موتور بستگی به نیاز محیط دارد.

  • پروانه هواکش: پروانه‌های هواکش‌ها می‌توانند فوروارد یا بکوارد باشند. هواکش‌های فوروارد هوا را با فشار بیشتر و حجم کمتری منتقل می‌کنند، در حالی که هواکش‌های بکوارد حجم بیشتری از هوا را با فشار کمتری انتقال می‌دهند.

این مشخصات باید با دقت بررسی شوند تا هواکش مناسب برای نیاز خود را انتخاب کنید.

راهنمای خرید هواکش صنعتی: انتخاب هوشمندانه برای کسب‌وکار شما

قبل از خرید هواکش صنعتی، باید نیازهای محیط خود را شناسایی کنید. این نیازها شامل نوع تهویه، اندازه محیط و میزان آلودگی می‌باشد. پس از شناسایی این نیازها، می‌توانید هواکش مناسب را انتخاب کنید:

  • هواکش‌های آکسیال: مناسب برای محیط‌های بزرگ با نیاز به جریان هوای زیاد.

  • هواکش‌های سانتریفیوژ: برای محیط‌های صنعتی با فشار بالا و نیاز به جابجایی آلاینده‌ها.

انتخاب هوشمندانه هواکش صنعتی می‌تواند به بهبود کارایی و شرایط کاری کمک زیادی کند.

مزایا و معایب هواکش‌های صنعتی: بررسی تخصصی

هواکش‌های صنعتی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم:

مزایا:

  • کاهش آلودگی هوا

  • بهبود شرایط کاری و سلامت کارکنان

  • قابلیت نصب در محیط‌های مختلف صنعتی

معایب:

  • نیاز به تعمیر و نگهداری

  • تولید آلودگی صوتی در برخی مدل‌ها

  • مصرف انرژی بالا در برخی انواع

برای اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین هواکش صنعتی، می‌توانید به لینک منبع مراجعه کنید.

طریقه نصب گیربکس حلزونی

 گیربکس حلزونی سری VF و سری W (کتابی یا NMRV) از پرکاربردترین انواع گیربکس صنعتی در طراحی و ساخت دستگاه ها و مکانیزم های مختلف در صنعت می باشند. اگر از گیربکس حلزونی استفاده میکنیدلازم است اطلاعات کافی در مورد طریقه نسب و نحوه کار گیربکس حلزونی اطلاعات کافی داشته باشید.

 
حالت نصب گیربکس حلزونی
به طور کلی حالت های نصب گیربکس صنعتی یا موتور بر اساس استاندارد IEC 60034-7 (کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک) تدوین شده است و به سه دسته تقسیم بندی می شود:
 
اتصال پایه (Foot Mounted)
اتصال فلنج (Flange Mounted)
ترکیبی از حالت اول و دوم
حالت نصب توسط یک کد معرفی می شود که با IM (International Mounting) شروع می شود و با حرف B (شافت افقی) یا V (شافت عمودی) و یک عدد ادامه می یابد. مثال: IM V6 یا IM B35 پرکاردبرد ترین حالت های نصب گیربکس یا موتور در ذیل آمده است:
نحوه کار گیربکس حلزونی به شرح زیر است:
 
نیروی لازم برای چرخش ماردون یا شفت ورودی گیربکس حلزونی معمولاً توسط یک الکتروموتور تأمین می‌شود.
هنگامی که ماردون شروع به چرخش می‌کند، دندانه‌های آن با دنده‌های چرخ حلزونی درگیر شده و آن را به حرکت در می‌آورند.
با توجه به تعداد راه‌های (نخ) ماردون، به ازای هر دور کاملی که ماردون می‌چرخد، چرخ‌دنده حلزونی بین 1 تا 6 دنده حرکت می‌کند. 
دور ورودی گیربکس باتوجه‌به نسبت تبدیل گیربکس کاهش‌یافته و در نهایت توسط چرخ‌دنده حلزونی به شفت خروجی منتقل می‌شود.
نکات مهم هنگام نصب یک گیربکس صنعتی
در هنگام نصب یک گیربکس صنعتی باید به نکات زیر توجه کرد :
 
گیربکس صنعتی باید محکم به یک پایه صلب پیچ شود تا از ارتعاش آن جلوگیری شود.
اگر احتمال ضربه، بار بیش از حد و یا گریپاژ وجود دارد از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور نیرو ، کلاچ و غیره استفاده شود.
اگر لازم است گیربکس صنعتی رنگ آمیزی شود ، لازم است برای جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ها ، کاسه نمد ها پوشانده شوند.
تلرانس ماشینکاری هر نوع دنده ، چرخ زنجیر یا پولی که روی محورهای ورودی یا خروجی نصب می شود باید مطابق استاندارد ISO H7 باشد.
محور گیربکس صنعتی سوراخ و رزوه شده است تا قابلیت نصب روی چرخ دنده یا چرخ زنجیر مورد نصب ، را داشته باشد.
برای جلوگیری از اکسید شدن وگریپاژ قطعات بالا، نیاز است تا قبل از نصب آنها سطوح مورد تماس را تمیز گردد و گریس کاری شود.
سوراخ محور گیربکس صنعتی دارای تلرانس H7 است ، تمام محورهایی که به آن وصل می شوند معمولا با h6 ماشینکاری می گردند. اگر لازم باشد که فیت تداخلی باشد می توان از (H7-J6 ) استفاده کرد.
لازم است قبل از راه اندازی گیربکس صنعتی از یکسان بودن سطح روغن و میزان لزجت روغن متناسب با بار مصرفی اطمینان حاصل نمود.
زمانی که گیربکس صنعتی با گریس ترکیبی روغن کاری شده باشد نیاز به تعویض روغن نمی باشد.
زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد نیز نیاز به تعویض روغن مجدد نمی باشد.
زمانی که روغن معدنی استفاده شده باشد توصیه می شود که : روغن پس از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار اولیه تعویض گردد و بهتراست داخل گیربکس صنعتی شسته شود.
توصیه می شود جهت افزایش کارآیی گیربکس صنعتی در فواصل زمانی منظم ،سطح روغن رابازرسی وروغن پس از ۴۰۰۰ ساعت کار تعویض گردد. اگر از روغن ترکیبی استفاده شده است لازم است تا پس از ۸۰۰۰ ساعت کار تعویض روغن دستگاه عوض شود.
در صورتیکه قرار است زمان استقرار گیربکس صنعتی در هوای خیلی مرطوب زیاد باشد لازم است تا گیربکس صنعتی پر از روغن باشد، در این صورت باید توجه داشت که برای راه اندازی مجدد گیربکس صنعتی، باید سطح روغن به مقدار مطلوب برسد.                                                                            
معمولا ، برای تمام انواع گیربکس صنعتی پیشنهاد می شود که توان انتقالی را به تدریج زیاد شود و یا اینکه در ساعت های اولیه کار فقط ۵۰ تا ۷۰٪ حداکثر بار اعمال شود.
در صورتی که قصد دارید از قیمت گیربکس صنعتی و انواع آن مطلع شوید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.
 
15 مورد نکته برای بهره برداری مطلوب از گیربکس حلزونی
در صورت احتمال ضربه به گیربکس حلزونی ، بار بیش از حد و گریپاژ، از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید. 
توجه: باید توجه داشته باشید که کلاچ ها بسیار متنوع و دارای کاربردهای مختلف است، از اینرو انتخاب و کاربرد صحیح کلاچ در انتقال حرکت از موتور به گیربکس حلزونی و از گیربکس به تجهیز بعدی، در طول عمر آن تاثیر به سزایی دارد.
قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس حلزونی و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید. این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکس را به خود اختصاص می دهد. به ایراد عدم هم محوری شفت های مرتبط misalignment گفته می شود. 
توجه: انتظار کارکرد صحیح گیربکس حلزونی بدون دقت در ساختار درست ماشین امکان پذیر نمی باشد. برای جا زدن محور خروجی یا محورهای ورودی ماشین در داخل هالو شفت که با تلرانس H7 ماشین کاری شده اند، بایستی تلرانس h6 برای گیربکس حلزونی در نظر گرفته شود. چون عدم انطباق آن ها و جا زدن غیر اصولی به کلیه اجزای گیربکس حلزونی صدمات جبران ناپذیری وارد مینماید. دقت در تلرانس خارها سبب روان کار کردن قابل توجه گیربکس حلزونی و ماشین خواهد شد و عدم رعایت این مساله در ایجاد خرابی و سر وصدای بسیار زیاد نقش قابل توجهی دارد.
در موتور گیربکس حلزونی از بستن موتور به شاسی جدا خودداری فرمایید. زیرا بستن موتور به شاسی باعث میشود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل: آسیب رساندن به بیرینگ، داغ کردن بیرینگ، شکستن محور ورودی، سر و صدا و نیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد در این گونه موارد کافیست فقط گیربکس حلزونی به صورت کاملا تراز و محکم به شاسی بسته شود.
نکته: در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفت الکتروموتور و شفت گیربکس از اهمیت خاصی برخوردار است.
هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس حلزونی از طریق چرخ تسمه صورت میپذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و در زمان بندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد،زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمه کشیده و شل میشود که سبب لغزش بیش از حد میشود.
نکته: اگر تسمه شل باشد لغزش، بسیار زیاد بوده وانتقال دور به درستی انجام نمی شود و اگر بیش از حد سفت باشد سبب فشار شعاعی زیاد به بیرینگ و داغ شدن و خرابی آنها خواهد شد.
در صورت رنگ آمیزی گیربکس حلزونی پس از نصب روی ماشین ، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ، کاسه نمد را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.
جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس پایه گیربکس حلزونی و شاسی نصب را تمیز کرده سپس گریس کاری نمایید.
قبل از راه اندازی از کافی بودن سطح روغن گیربکس حتما اطمینان حاصل نمایید. سطح روغن کمتر و بیشتر از حد استاندارد سبب بروز مشکلات مختلفی می شود.
توجه: در برخی از گیربکس های حلزونی که همراه با برچسب"روغن ندارد"عرضه می گردند لازم است در زمان نصب گیربکس بر روی ماشین ، به مقدار مشخص شده از روغن پرشوند. مقدار روغن مناسب برای سایزهای مختلف گیربکس حلزونی در کاتالوگ شرکت سازنده آمده است.
توصیه می شود در ساعات کار اولیه به میزان 50% تا 70% بار و پس از 300 ساعت کار، حداکثر بار را اعمال نمایید.
روغن گیربکس حلزونی باید پس از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده ،داخل محفظه گیربکس حلزونی تمیز و روغن جدید تا سطح نرمال پر شود. زیرا در ساعات اولیه کار گیربکس حلزونی براده های بسیار ریز برنز ناشی از تنظیم شدن (آب بندی) چرخش محور مار پیچ و چرخ دنده برنزی، در محفظه قرار می گیرد که در صورت عدم تخلیه به مرور باعث آسیب رساندن به بیرینگ می شود.
در گیربکس هایی که لازم است از روغن های صنعتی پر شوند، توصیه می گردد روغن اولیه گیربکس حلزونی را پس از 500 تا 1000 ساعت کار تخلیه و پس از شست و شوی محفظه، مجددا با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر کنید. لازم است پس از هر 4000 ساعت کارکرد روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
چنانچه احتمال می رود زمان استفاده از گیربکس حلزونی، دستگاه تا مدت زمان نسبتا طولانی بلااستفاده در محیط باقی بماند لازم است محفظه آن را از روغن پر کرده و در هنگام راه اندازی مجددا مورد بازرسی قرار گیرد.
اگر گیربکس با گریس ترکیبی پر شده باشند، هنگام راه اندازی نیاز به روغن کاری مجدد نمی باشد و نیاز است پس از هر 8000 ساعت کارکرد، روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
قبل از راه اندازی، حتما از روان بودن کارکرد ماشین اطمینان حاصل نمایید، چون وجود هر گونه مانع در کارکرد روان ماشین، باعث خرابی سریع گیربکس می شود. (حتی در زمان استارت)
توجه: برخی از دستگاه ها مانند ماشین سنگبری که در آن از آب استفاده می شود، در فصل زمستان به دلیل یخ زدن آب و مقاومت بیش از حد در برابر کار گیربکس حلزونی،لازم است قبل ازراه اندازی از روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل نمایید. این امر با گرمایش اکسترنال امکان پذیر می شود. از جت هیتر ها و سایر وسایل گرمایشی در کارخانجات استفاده می شود.
گیربکس هایی که به صورت خود سوارشو استفاده می شوند، بایستی در زمان نصب بر روی ماشین حتما از بازوی واکنشی استفاده شود و از بستن گیربکس های خود سوارشو روی شاسی جدا خودداری گردد.
توجه: منظور از خود سوارشو، گیربکسی است که مستقیما شفت تو خالی گیربکس بر روی محور ورودی ماشین نصب شده است و می تواند شامل انواع گیربکس هالوشفت که به این طریق نصب میگردند باشد.
هرگونه باز و بسته کردن ، تغییر در ساختار گیربکس حلزونی، سوراخ کردن بدنه، تغییر پایه های نصب و... سبب خرابی آن خواهد شد، در صورت اعمال هر یک از این موارد، گیربکس حلزونی از گارانتی خارج می گردد. در ضمن گاهی اوقات مشاهده شده است که بعضی از مصرف کنندگان بدون دمونتاژ کردن گیربکس حلزونی اقدام به سوراخ کاری گیربکس کرده که سبب ریخته شدن براده به داخل گیربکس و خوردگی سریع چرخ دنده ها می گردد.
توجه: در صورت مشاهده هر گونه اشکال لطفا قبل از هرگونه اقدام اصلاحی با کارشناسان فنی کالا صنعتی مشورت نموده و نتیجه را از این طریق پیگیری فرمایید.
کالا صنعتی به عنوان بهترین و به روز ترین مرجع استعلام قیمت گیربکس حلزونی و همچنین با ارائه خدمات مشاوره فنی و تخصصی درباره انتخاب گیربکس مناسب و پشتیبانی لازم، آماده پاسخگویی به همه صنعتگران و مسئولین فنی کشور است. گیربکس حلزونی سهند در سری های VF و MVF و W و همچنین گیربکس های حلزونی خارجی مثل گیربکس چینی NMRV، گیربکس حلزونی ایلماز YILMAZ ترکیه و حتی نمونه های اروپایی مثل گیربکس حلزونی SITI ایتالیا از سایت کالا صنعتی و همچنین از طریق تماس با کارشناسان فروش کالا صنعتی قابل دسترسی و خرید است.
ارتباط روغنکاری و نصب
روغنکاری گیربکس صنعتی با توجه به توان آن انجام می شود. در این زمینه می توان گیربکس های حلزونی را به دو دسته زیر تقسیم کرد:
 
VF30 – VF44 – VF49 – VF62 – VF72 – VF86
VF110 – VF130 – VF150 – VF185 – VF210 – VF250
گروه اول: در ملاحظات سرویس و نگهداری، گروه اول نیاز به روغنکاری ندارند و در زمان تولید با روغن ترکیبی مناسب پر می شوند لذا در هر وضعیتی می توان آن ها را نصب کرد به جز موارد زیر:
 
حالت نصب V5 و V6 برای وضعیت های نصب N – A – F – FA – FR – FC – P 
حالت نصب B3 و B8 برای وضعیت نصب V
این گیربکس ها فاقد درپوش پرکردن و تخلیه روغن و تراز روغن بوده و روغنکاری حین مونتاژ گیربکس، مادام العمر می باشد.
 
گروه دوم: این گیربکس ها نیاز به روغنکاری داشته و باید قبل از استفاده با روغن کافی پر شوند و نیاز به سرویس دوره ای (تعویض روغن) دارد. این گیربکس های متوسط و سنگین دارای درپوش پرکردن و تخلیه و تراز روغن می باشد. در صورتی که وضعیت نصب متفاوت با حالت B3 باشد، جهت استقرار صحیح محل درپوش ها، موقعیت نصب باید در زمان سفارش مشخص شود.

گيربکس بالابر

 بالابرها معمولاً برای بالابردن اجسام و مصالح با وزن مشخص و تا ارتفاع معینی به کار می‌روند. گیربکس بالابر، یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده بالابرهای ساختمانی و صنعتی است که وظیفه انتقال قدرت الکتروموتور به قرقره و تأمین گشتاور موردنیاز برای جابه‌جایی بار را بر عهده دارد. باتوجه‌به عدم برگشت‌پذیری گیربکس‌ حلزونی در نسبت تبدیل بالاتر از 1:46، از این گیربکس‌ها برای بالابرها نیز استفاده می‌شود. گیربکس‌های حلزونی VF که شفت ورودی از نوع سالید (نری - توپر) دارند، رایج‌ترین نوع گیربکس بالابر هستند؛ اما چنانچه موتور بالابر فلنج دار باشد می‌توان از گیربکس‌های MVF نیز برای این کاربرد استفاده نمود. در ادامه به بررسی انواع بالابرهای ساختمانی و گیربکس مناسب آن‌ها می‌پردازیم.

انواع گیربکس بالابر
بالابرهای ساختمانی بر اساس میزان بار به 7 دسته تقسیم می‌شوند:
 
بالابر ساختمانی 150 کیلوگرمی
بالابر ساختمانی 350 کیلوگرمی
بالابر ساختمانی 700 کیلوگرمی
بالابر ساختمانی 1200 کیلوگرمی
بالابر ساختمانی 1800 کیلوگرمی
بالابر ساختمانی 2500 کیلوگرمی یا 2.5 تنی
بالابر ساختمانی 5000 کیلوگرمی یا 5 تنی
باتوجه‌به وزن بار، باید از گیربکس بالابر مناسب استفاده شود؛ در جدول زیر مشخصات انواع گیربکس بالابر ساختمانی، توان الکتروموتور متناسب با آنها و سایز پولی‌های موردنیاز جهت اتصال این دو دستگاه را مشاهده می‌نمایید.
همان‌طور که قبلاً اشاره شد، از گیربکس‌های حلزونی تیپ VF برای بالابرها استفاده می‌شود. این نوع گیربکس‌ صنعتی در نسبت‌های بیشتر از 1:46 خاصیت عدم برگشت‌پذیری دارند؛ بنابراین اگر در هنگام توقف موتور شفت خروجی گیربکس تحت بار باشد، امکان چرخش نداشته و بار در موقعیت خود ثابت می‌ماند. البته در استفاده طولانی‌مدت از دستگاه و باتوجه‌به کیفیت گیربکس، لقی دندانه‌های چرخ‌دنده افزایش‌یافته و بر خودقفل‌شوندگی گیربکس اثر می‌گذارد. در نظر داشته‌باشید که سایر گیربکس‌های صنعتی مانند گیربکس هلیکال را نیز می‌توان در بالابرها استفاده‌نمود؛ اما به‌دلیل قیمت بالا و نیاز به تجهیزات جانبی مانند ترمز مغناطیسی یا مکانیکی خاص، استفاده از آن‌ها در بالابرهای ساختمانی و مغازه‌ها توجیه اقتصادی ندارد. برای بالابرهای 150 تا 1000 کیلوگرمی، می‌توان موتورهای تک‌فاز یا سه‌فاز با دور خروجی 1500 RPM را به کار گرفت؛ اما در بالابرهای 1200 کیلوگرمی و بیشتر، حتماً باید از موتور سه‌فاز با دور خروجی 1500 دور بر دقیقه (یا کمتر) استفاده شود.
 
گیربکس بالابر مغازه
بالابر مغازه یا بالابر فروشگاهی، یکی از قسمت‌های مهم در طراحی فروشگاه‌ها و مراکز تجاری هستند که برای حمل بار بین طبقات آن مکان استفاده می‌شود. اجزای بالابر مغازه مشابه بالابر ساختمانی است؛ این بالابرها از موتور، گیربکس، شاسی، سیم‌بکسل، قرقره و میکروسوئیچ تشکیل شده‌اند. طرز کار این بالابرها به شرح زیر است:
 
 پس از فشردن کلید توسط افراد، موتور بالابر شروع به کار می‌کند.
 گیربکس بالابر مغازه، وظیفه کاهش سرعت نسبتاً زیاد موتور تا حد مطلوب و افزایش گشتاور موردنیاز جهت جابه‌جایی بار را بر عهده دارد. پیشنهاد می‌شود که موتور گیربکس بالابر مغازه به‌وسیله تسمه و پولی به یکدیگر متصل شوند؛ اما امکان اتصال مستقیم این دو تجهیز به‌وسیله فلنج نیز وجود دارد.
 شفت خروجی گیربکس قرقره را می‌چرخاند و سیم‌بکسل جمع یا آزاد می‌گردد.
 کف شاسی بالابر شروع به حرکت کرده و پس از رسیدن به طبقه موردنظر، با میکروسوئیچ برخورد می‌کند.
 پس از برخورد شاسی با میکروسوئیچ، برق الکتروموتور قطع شده و بالابر در طبقه موردنظر متوقف می‌شود.
 انتخاب گیربکس مناسب برای بالابر مغازه، در راندمان کلی دستگاه تأثیرگذار بوده و نقش مهمی در ضریب امنیت بالابر دارد. برای بررسی مشخصات موتور گیربکس بالابر، به جدولی که در بخش قبل ارائه‌شد، مراجعه نمایید. همچنین برای دریافت قیمت موتور و گیربکس بالابر مغازه و خرید آن‌ها با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید.
 
خرید گیربکس بالابر
هنگام خرید گیربکس بالابر باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید؛ از جمله مهم‌ترین عوامل در انتخاب موتور گیربکس بالابر عبارت‌اند از:
 
وزن بار: مهم‌ترین عامل در انتخاب و خرید گیربکس بالابر، وزن بار است که باتوجه‌به آن سایر تجهیزات بالابر انتخاب می‌شوند.
ارتفاع جابه‌جایی: معمولاً ارتفاع جابه‌جایی بار توسط بالابرهای ساختمانی را بین 1 تا 5 طبقه در نظر می‌گیرند.
توان و سرعت موتور: پس از بررسی وزن بار و ارتفاع جابه‌جایی، الکتروموتور با توان مناسب که پاسخگوی این نیازها باشد را انتخاب می‌کنیم. در بالابرها، هرچه سرعت موتور کم‌تر باشد، ایمنی بالاتر است؛ زیرا در موتورهای دور بالا (3000 دور بر دقیقه) احتمال حرکات ناگهانی بیشتر است. همچنین گیربکس بالابر باید باتوجه‌به توان موتور انتخاب شود.
نسبت تبدیل گیربکس: باتوجه‌به سرعت موتور باید نسبت تبدیل گیربکس بالابر که حداقل 1:46 است را انتخاب نماییم.
نحوه اتصال موتور گیربکس بالابر: موتور گیربکس بالابر را می‌توان به‌صورت مستقیم (فلنج) یا با استفاده از تسمه و پولی به هم متصل نمود. استفاده از تسمه و پولی ضرب استارت اولیه موتور را کاهش داده و در صورت قفل‌کردن گیربکس، از آسیب‌دیدگی موتور جلوگیری می‌کند؛ به همین علت، روش رایج‌تری نسبت به کوپل مستقیم موتور گیربکس بالابر مغازه یا ساختمان است.
شرایط جوی: شرایط جوی مانند رطوبت، گردوغبار و … نیز از عوامل مؤثر در خرید گیربکس بالابر هستند؛ باتوجه‌به این شرایط باید ملاحظات ایمنی مناسبی برای موتور، گیربکس و سایر تجهیزات بالابر اتخاذ نمایید.
قیمت گیربکس بالابر
از جمله عوامل مؤثر بر قیمت گیربکس بالابر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
برند سازنده: گیربکس‌های تولیدکنندگان معتبر ایرانی و جهانی به‌واسطه کیفیت بالا، طراحی به‌روز و بهینه و همچنین خدمات پس از فروش کامل‌تر، قیمت بیشتری نسبت به برندهای ناشناخته دارند.
ظرفیت بار گیربکس: هرچه سایز گیربکس بزرگ‌تر شود، ظرفیت بار آن نیز افزایش‌یافته و مناسب استفاده در کاربردهای سنگین‌تر است؛ بنابراین قیمت گیربکس‌های بالابر با سایزهای بزرگ‌تر نیز بیشتر خواهد بود.
وب‌سایت کالا صنعتی به‌عنوان نماینده رسمی و عاملیت فروش بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی و خارجی گیربکس، آماده ثبت سفارش و ارسال گیربکس بالابر در کمترین زمان ممکن و با مناسب‌ترین قیمت به سراسر ایران است. برای دریافت لیست قیمت گیربکس بالابر از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. عوامل گفته شده صرفاً بر قیمت گیربکس بالابر اثرگذار است؛ قیمت کلی بالابرهای ساختمانی به عوامل دیگری مانند نوع و جنس پولی‌ها، متراژ و نوع سیم‌بکسل، جنس شاسی و نوع موتور نیز بستگی دارد.
 
برندهای گیربکس بالابر
باتوجه‌به پیشرفت‌های تولیدکنندگان گیربکس ایرانی، افزایش کیفیت محصولات این شرکت‌ها و قیمت کمتر آن‌ها نسبت‌به برندهای جهانی مانند گیربکس SEW، استفاده از گیربکس‌های ایرانی در بالابرهای ساختمانی و مغازه‌ها بسیار رایج‌تر از گیربکس‌های اروپایی یا چینی است. بهترین برندهای گیربکس بالابر ساختمانی موجود در بازار ایران عبارت‌اند از:
 
گیربکس سهند
گیربکس شاکرین
گیربکس بهکار
مزایا و معایب گیربکس بالابر ایرانی و خارجی
یکی از معایب گیربکس‌های خارجی، عدم دسترسی به قطعات یدکی است؛ به همین علت در صورت خرابی گیربکس، معمولاً باید آن را تعویض نمایید؛ اما تولیدکنندگان ایرانی خدمات پس از فروش مناسبی مانند گارانتی و دسترسی به لوازم‌یدکی را برای همه محصولات خود ارائه می‌دهند. برای استفاده از این خدمات، باید گیربکس‌های بالابر را از نمایندگی‌های رسمی فروش شرکت‌های گفته شده خریداری نمایید.
مهمترین مزیت گیربکس حلزونی بالابر چیست ؟
- تولید در مدل های پایه دار، هالو شافت و فلنچ دار 
- مقاوم در برابر ارتعاشات به دلیل جنس آلومینیومی پوسته
- نسبت تبدیل قابل قبول و مناسب
- نصب آسان و بدون دردسر
- خاصیت قفل شوندگی 
- ابعاد کوچک و بسیار کارآمد
- کارایی، راندمان و توان بالا
- ایجاد سرعتی مناسب 
- تعمیر و نگهداری آسان
- ایجاد  سر و صدای بسیار کم
 
گیربکس بالابر مغازه چه مشخصاتی دارد؟
گیربکس بالابر به کار برده شده برای مغازه ها ویژگی های خاص خود را دارند، به عنوان مثال برای جابجایی بار تا ۸۰۰ کیلوگرم معمولا از گیربکس سایز ۱۱۰ استفاده می شود. یا گیربکس سایز ۸۶ برای جابجایی بار تا ۵۰۰ کیلوگرم مناسب است.
 
انتخاب ظرفیت گیربکس بالابر باید توسط یک فرد متخصص و ماهر در این زمینه صورت بگیرد. توجه داشته باشید که گیربکس ها تنوع زیادی دارند و کاربر متناسب با نیاز کاری و بودجه خود می تواند آنها را انتخاب کند.
 
گیربکس خود به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و با همکاری با دیگر قطعات مانند شاسی، قرقره و سیم بکسل و دینام است که عمل جابجایی در ارتفاع را انجام می دهد. این وسیله کاربردی ایده‌ آل ترین گزینه برای جابجایی بار در مغازه ها و مراکز تجاری است.

نشانه های خرابی الکتروموتور

 الکتروموتورها دستگاه های نسبتاً پیچیده ای هستند که در بخش بسیار وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. اهمیت این دستگاه ها به اندازه ای است که اگر دچار خرابی شوند، کل دستگاه های مرتبط را تحت الشعاع قرار داده و خسارت های سنگین مالی وارد می سازند. با این حال، الکتروموتور نیز مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری به مرور زمان مشکلات مختلفی را تجربه می کنند؛ اگرچه تعمیر دینام های صنعتی کاری تخصصی است ولی مشاهده و بررسی علائم خرابی آن ها که با نام عیب یابی الکتروموتور شناخته می شود، نیاز به دانش خاصی ندارد و می توان با ریشه یابی آن ها از آسیب دیدگی شدید دستگاه جلوگیری کرد.

 
به طور کلی 5 مورد از علائم رایج خرابی الکتروموتورها عبارتند از:
 
عدم شروع به کار الکتروموتور
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار
لرزش بیش از حد موتور
شتاب گیری کند دینام
صدای غیر معمول موتور و یاتاقان ها در هنگام کار
در ادامه به بررسی هر یک از این علائم پرداخته و راهکارهایی را برای عیب یابی الکتروموتور معرفی می نماییم. اما پیش از آن که وارد مبحث اصلی شویم، پیشنهاد می کنیم اگر با اجزای الکتروموتورها و نحوه عملکرد آن ها آشنایی ندارید، ابتدا مقاله اجزای الکتروموتور چیست؟ را مطالعه فرمایید.
 
عیب یابی الکتروموتور سه فاز
 
5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتور
5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتورها که نسبت به سایر موارد احتمال وقوع بیشتری دارند، در ادامه بیان می شود:
 
عدم شروع به کار الکتروموتور
عدم شروع به کار الکتروموتور یا اصطلاحاً اگر موتور راه نیافتد، ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی منبع تغذیه، آسیب در سیم کشی یا نقص در مکانیزم راه اندازی موتور باشد. در صورت بروز این مشکل حتماً موارد زیر را در عیب یابی الکتروموتور مورد بررسی قرار دهید:
 
اتصالات برق (احتمال قطعی اتصالات)
وضعیت یاتاقان ها (احتمال مالیده شدن روتور به استاتور)
فیوز یا کلید خودکار (احتمال قطعی)
خازن (ممکن است خازن مناسب توان الکتروموتور نباشد)
 

الکتروپمپ سیرکولاتور خطی ابارا EBARA

 شرکت ابارا یک شرکت ژاپنی است که در سال 1912 آغاز به فعالیت نمود. زمینه کاری این شرکت تولید محصولات و تجهیزات صنعتی می‌باشد. از جمله تولیدات این شرکت انواع پمپ و انواع کمپرسور است. تولیدات با کیفیت در کنار ارائه قیمت پمپ مناسب سبب جهانی‌شدن این برند و همچنین محبوبیت آن در سراسر جهان شده است. یکی از انواع پمپ ابارا، الکتروپمپ سیرکولاتور خطی است. از آنجایی که پمپ‌های سیرکولاتور خطی خود دارای دو نوع عمودی و پکیجی است، این شرکت نیز هر دو نوع پمپ سیرکولاتور خطی عمودی استیل و پکیجی سه سرعته را تولید می‌کند.

 
پمپ سیرکولاتور خطی ابارا
 
انواع الکتروپمپ سیرکولاتور خطی ابارا
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی استیل تک سرعته ابارا سری LPS
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا سری MR
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی استیل ابارا سری LPS
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی استیل ابارا EBARA یک پمپ خطی است که برای پمپاژ و سیرکوله‌کردن آب طراحی شده است. حداکثر دمای آب که توسط این پمپ قابل پمپاژ است، 100 درجه سانتیگراد می‌باشد. این دستگاه دارای ورودی و خروجی خطی است. این پمپ دارای اجزائی شامل بدنه، دیسک نگهدارنده، سیل مکانیکی، پروانه و الکتروموتور است. این پمپ برای استفاده در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خانگی و صنعتی، سیستم‌های تهویه مطبوع و به منظور انتقال مایعاتی تمیز مثل آب کاربرد دارد.
 
پمپ سیرکولاتور خطی ابارا سری lps
 
کاربرد الکتروپمپ خطی استیل ابارا
به گردش در آوردن آب در سیستم‌ها گرمایش مرکزی ساختمان‌های مسکونی
در سیستم‌های تهویه مطبوع و تاسیسات
تامین فشار آب ساختمان‌ها
مشخصات پمپ سیرکولاتور خطی استیل ابارا LPS
مایع قابل پمپاژ باید تمیز باشد.
حداکثر دمای آب پمپاژ شده در این پمپ 100 درجه سانتیگراد است.
حداکثر عمق مکش پمپ سیرکولاتور خطی استیل ابارا سری LPS، 8 متر گزارش شده است.
پروانه این دستگاه از نوع سانتریفیوژ بسته است.
نوع آب‌بندی آن به صورت مکانیکال سیل طراحی شده است.
اتصالات لوله در پمپ سیرکولاتور خطی استیل ابارا مدل LPS، در فلنج مکش از DN25 تا DN50 اینچ و در فلنج رانش از DN25 تا DN50 اینچ می‌باشد.
مزایای پمپ سیرکولاتور خطی ابارا سری  LPS
جنس بدنه پمپ سیرکولاتور LPS ابارا، از استیل ضد زنگ 304 ساخته شده است که دارای مقاومت و استحکام بالایی است.
دارای وزن سبک و ابعاد کوچکی است که حمل و نقل آن را آسان کرده است.
دارای اتصالات ورودی و خروجی فلنجی است.
دارای تنوع بالا در دبی و فشار می‌باشد.
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا سری MR
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا سری MR یکی از محبوب‌ترین پمپ‌های پکیجی بازار است و معمولا در مصارف خانگی استفاده می‌شود. به عنوان مثال در پکیج‌های آب‌گرم‌کن، سیستم‌های مربوط به گردش آب گرم و سرد، استخرهای کوچک و ... کاربرد دارد. بدنه‌ی آن‌ها از چدن و پروانه‌ی آن‌ها از تکنو پلیمر ساخته شده است. این پمپ سه سرعته پکیجی در کیفیت و کارایی نظیر ندارد و بهترین انتخاب به شمار می‌رود.
 
پمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا سری mr
 
کاربرد الکتروپمپ خطی سه سرعته ابارا
الکتروپمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا EBARA کاربردهای فراوانی دارد که برخی از آن‌ها در زیر است:
 
به گردش درآوردن آب گرم در پکیج‌ها
به گردش در آوردن آب جکوزی
در سیستم‌های تاسیساتی و تهویه مطبوع
به گردش در آوردن آب استخرها
در شوفاژخانه‌ها
مشخصات پمپ سیرکولاتور خطی سه سرعته ابارا MR
مایع قابل پمپاژ باید تمیز باشد.
حداکثر دمای آب پمپاژ شده در این پمپ 110 درجه سانتیگراد است.
جنس بدنه از چدن و جنس پروانه از تکنوپلیمر می‌باشد.
قیمت الکتروپمپ سیرکولاتور خطی ابارا
قیمت پمپ سیرکولاتور ابارا با توجه به برخی پارامترها متفاوت می‌باشد. پمپ‌های سیرکولاتور خطی ابارا با توجه به نوع، توان مصرفی و هد و دبی که می‌توانند سیال را سیرکوله کنند، متفاوت است. همچنین باید گفت که پمپ‌های سیرکولاتور ابارا جز محصولات وارداتی هستند و وابسته به قیمت ارز می‌باشند و با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز نمی‌توان قیمت ثابت ارائه کرد. اما به لطف وجود تامین‌کننده‌ و واردکننده‌های اصلی پمپ سیرکولاتور ابارا و ارتباط مستقیم کالاصنعتی با آنها، افتخار داریم بهترین قیمت روز پمپ سیرکولاتور خطی ابارا را به مشتریان عزیز ارائه کنیم.
 

تنظیم ست کنترل

 مراحل تنظیم ست کنترل

جهت تنظیم ست کنترل پمپ آب مراحل زیر را باید مرحله به مرحله انجام داد و بهتر قبل از تنظیم ست کنترل دکمه ریست ست کنترل را فشار دهید. تا ریست شود و سپس طبق مراحل زیر اقدام به تنظیم ست کنترل نمایید.
 
ریست کردن ست کنترل
بستن کامل شیر خروجی پمپ آب
باز کردن اندک شیر خروجی پمپ آب
چرخاندن پیچ تنظیم ست کنترل در جهت منفی
تکرار مراحل 1 الی 4
بازکردن شیر خروجی پمپ و تنظیم نهایی ست کنترل
دکمه ریست برندهای مختلف ست کنترل
اکثر ست کنترل ها دارای پنل بورد می باشند که بر روی آن دکمه ریست (Reset) به همراه LED های روشن و خاموش و خطا قرار گرفته است. دکمه ریست معمولا به رنگ قرمز می باشد. در زیر دکمه ریست ست کنترل برای برندهای مختلفی که در سایت کالاصنعتی می توانید آنها را خریداری کنید، نمایش داده شده است.
 
محل قرارگیری دکمه ریست در ست کنترل
 
1) بازکردن شیر یکی از واحدها
در ابتدا لازم است تا یکی از خروجی های آب از یکی از واحدهای ساختمان مثلا شیر دستشویی، شیر ظرفشویی، شیر حمام و ... کامل باز شود.
 
2) بستن کامل شیر خروجی پمپ آب
در مرحله بعد در محل نصب آب رفته و شیر خروجی پمپ را بطور کامل بسته تا پمپ خاموش شود.
 
3) باز کردن اندک شیر خروجی پمپ آب
بعد از اینکه از خاموش شدن پمپ آب اطمینان حاصل شد، شیر خروجی پمپ را به میزان کمی باز کرده تا جریان آب کمی از شیر آب باز شده در مرحله 1 برقرار شود.
 
4) چرخاندن پیچ تنظیم ست کنترل در جهت منفی
در مرحله قبلی با بازکردن کم شیر خروجی پمپ، پمپ روشن و شروع به کار کردن می کند. جهت جلوگیری از روشن شدن پمپ در هنگامی که شیر آب اندکی باز می شود، پیچ تنظیم ست کنترل را به سمت علامت منفی نشان داده شده روی بدنه چرخانده تا زمانی که پمپ خاموش شود.
 
5) تکرار مراحل 1 الی 4
تنظیم بودن ست کنترل زمانی کامل انجام می شود که با باز بودن اندک شیر آب، پمپ روشن نشود؛ بنابراین بایستی مراحل 1 الی 4 را تا جایی تکرار کرده که پمپ دیگر روشن نشود.
 
6) بازکردن شیر خروجی پمپ و تنظیم نهایی ست کنترل
در انتها لازم است شیر خروجی پمپ تا نیمه باز گردد. در صورت درست تنظیم بودن ست کنترل، پمپ باید روشن شود. در صورتی که پمپ روشن نشود بایستی پیچ تنظیم ست کنترل به سمت علامت مثبت چرخانده شود و تا زمانی که پمپ روشن شود، باید این کار ادامه پیدا کند.
 
نکات مهم تنظیم ست کنترل
1) برای تنظیم ست کنترل روی پمپ آب لازم است متناسب با قطر لوله ها و سیستم آب رسانی، فشار آب برای کفایت در بلندترین شیر آب (مصرف کننده) ساختمان تنظیم نهایی گردد. البته در این صورت ممکن است که در مصرف کننده های با ارتفاع کمتر مقدار فشار بیش از حد مجاز 5 بار شود که در این صورت امکان بروز آسیب در این شیرآلات وجود دارد. جهت جلوگیری از آسیب مذکور لازم است در طبقات پایین تر که مقدار فشار آن ها بیش از حد مجاز شده از فشار شکن استفاده شود تا همواره مقدار فشار در محدوده مجاز قرار گیرد. 
 
2) برای تنظیم ست‌ کنترل باید توجه داشت زمانی که آب شهری 2.5 بار فشار داشته باشد و مصرف کننده 20 متر بالاتر از پمپ باشد، 2 بار فشار آب صرف غلبه بر ارتفاع 20 متری ستون آب شده و 0.5 بار هم به ارتفاع 20 متری می رسد که باعث می‌ شود زمانی که شیر آب را باز می‌ کنید آب با فشار نیم بار داخل لوله جریان پیدا کند و از شیر خارج شود جریان این میزان آب از داخل کلید اتومات باعث استارت کردن آن می شود.
 
حال اگر فشار آب شهری از 2.5 بار کمتر شود (مثلا به 2 بار برسد) و مصرف کننده (که در ارتفاع 20 متری قرار دارد) آب را باز کند، هیچ آبی از شیر خارج نشده فلذا پمپ هم روشن نخواهد شد. پس اگر فشار آب دقیقا 2.5 بار است و بعضی اوقات از این میزان کمتر است در ارتفاع 20 متری از کلید اتومات دیجیتال استفاده نکنید. لذا همیشه 0.5 بار ضریب اطمینان در نظر بگیرید؛ یعنی برای ارتفاع 10 متری فشار آب شهری را 2 بار در نظر بگیرید. به عبارت ساده تر اگر بدون پمپ آب می آید ولی فشارش کم است بهترین گزینه انتخاب یک ست کنترل خوب است ولی اگر بدون پمپ آب اصلا نمی آید، باید کلید مکانیکی و مخزن باد نصب شود.
 

بلبرینگ کف گرد

 بلبرینگ کف گرد یک بلبرینگ صنعتی است که کاربرد و نقش مهمی در ماشین آلات و دستگاه های صنعتی دارد. این بلبرینگ به صورتی طراحی و تولید میشود که تحمل بار محوری زیادی داشته باشد و پس از نصب بلبرینگ کف گرد سرعت و دقت دستگاه رشد چشمگیری خواهد داشت. بلبرینگ کف گرد باعث میشود سطوح به کمک ساچمه ها روی هم بلغزند و دستگاه به دلیل کم تر شدن اصطکاک سریع تر حرکت دورانی را انجام دهد.

 
انواع بلبرینگ کف گرد
بلبرینگ کف گرد دو نوع کلی دارند که عبارتند از :
 
بلبرینگ کف گرد یک جهته
بلبرینگ کف گرد دو جهته
بلبرینگ کف گرد یک جهته
بلبرینگ کف گرد SKF از واشر شفت، واشر محفظه و مجموعه عناصر غلتان و قفسه تشکیل شده است. بلبرینگ کف گرد قابل جدا شدن هستند به طوری که نصب ساده است زیرا واشرها و مجموعه عناصر غلتان و قفسه را می توان جداگانه نصب کرد. بلبرینگ کف گرد تک جهته، همانطور که از نام آنها پیداست، می تواند بارهای محوری را در یک جهت جا دهد و بنابراین یک شفت را به صورت محوری در یک جهت قرار دهد. آن ها نباید تحت هیچگونه بار شعاعی قرار بگیرند.
بلبرینگ کف گرد دو جهته
بلبرینگ کف گرد دو جهته SKF از یک واشر شفت، دو واشر محفظه و دو مجموعه عناصر غلتان و قفسه تشکیل شده است. بلبرینگ کف گرد دو جهته قابل جدا شدن هستند به طوری که نصب ساده است. قطعات مختلف را می توان جداگانه نصب کرد. واشرهای محفظه و مجموعه های عناصر غلتان و قفسه با بلبرینگ های یک جهته یکسان هستند.
قیمت بلبرینگ کف گرد
قیمت بلبرینگ کف گرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله اصلی ترین موارد موثر در قیمت بلبرینگ کف گرد در زیر آمده است:
 
ابعاد بلبرینگ کف گرد: ابعاد بلبرینگ کف گرد که شامل قطر خارجی، داخلی و عرض است مستقیما در قیمت آن تاثیر دارد. به مراتب بلبرینگ های بزرگتر قیمت بیشتری هم دارند.
کیفیت بلبرینگ: همانطور که میدانید بلبرینگ هایی که کیفیت بالایی دارند و توسط برند های معتبر طراحی و تولید میشوند به مراتب قیمت بالاتری هم دارند. همچنین متریال استفاده شده در ساخت بلبرینگ در کیفیت و قیمت آن بستگی دارد.
نوع و ظرفیت باربری: نوع بلبرینگ در قیمت آن نقش دارد، زیرا برخی از بلبرینگ‌ها برای شرایط و کاربردهای خاص طراحی و تولید می‌شوند و همچنین می‌توانند دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی باشند. همچنین بلبرینگ‌هایی که بارهای سنگین‌ را تحمل میکنند و برای کاربردهای صنعتی و سنگین طراحی شده‌اند، معمولاً گران تر اند.
انواع بلبرینگ کف گرد شرکت SKF
در کاتالوگ و نرم افزار شرکت SKF علاوه بر چهار نوع بلبرینگ اصلی بالا، بلبرینگ هایی موجود است که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم :
 
بلبرینگ کف گرد تماس زاویه ای
بلبرینگ های کف گرد تماس زاویه ای SKF که در ابتدا برای پشتیبانی از میزهای دوار سکوهای حفاری طراحی شده اند اما همچنین برای کاربردهای دیگر که ظرفیت حمل بار بالا ، سختی محوری زیاد و گشتاور اصطکاک کم مهم است نیز مناسب است. بر خلاف بلبرینگ های کف گرد معمولی، بلبرینگ های کف گرد تماس زاویه ای می توانند علاوه بر بارهای محوری ، بارهای شعاعی را نیز در خود جای دهند و قادر به کار در سرعت های بالا هستند.این بلبرینگ های به انواع زیر تقسیم میشوند.
 
بلبرینگ کف گرد تماس زاویه ای تک جهته
بلبرینگ کف گرد تماس زاویه ای تک جهته قادر به گرفتن بارهای محوری هستند که در یک جهت عمل می کنند. آن ها دارای طراحی قابل تفکیک هستند، به عنوان مثال واشرها و مونتاژ عناصر غلتان و قفس را می توان به صورت جداگانه نصب کرد.
بلبرینگ های کف گرد تماس زاویه ای دو جهته
در بلبرینگ کف گرد تماس زاویه ای دو جهته، بیرینگ بالایی با ظرفیت حمل بار بیشتر و بیرینگ کوچکتر که در جهت مخالف قرار دارد ، به صورت یکپارچه ترکیب شده و یک واحد را تشکیل می دهد. این بیرینگ ها دارای ارتفاع کم هستند و می توانند بارهای محوری را که از دو جهت و همچنین بارهایی که لحظه ای عمل می کنند، در خود جای دهند. بنابراین می توان برای پشتیبانی از اجزای چرخان ماشین نسبت به اجزای ثابت از این بلبرینگ ها استفاده کرد. این یاتاقان های دو جهته نیز دارای طراحی قابل تفکیک هستند.
بلبرینگ های کف گرد تماس زاویه ای خاص 
علاوه بر بلبرینگ های کف گرد زاویه ای که در دو مورد قبلی توضیح داده شده است ، SKF همچنین بلبرینگ های یک جهته - بلبرینگ های پشتیبانی پیچ - و بلبرینگ های دقیق دو جهته را برای اسپیندل های کار ماشین آلات تولید می کند. این بلبرینگ های ماشین آلات با زاویه تماس 60 درجه برای سختی بالا یا در صورت نیاز به سرعت بالا ، با زاویه تماس 40 درجه یا 30 درجه قابل تهیه هستند.

گیربکس نانوایی

 گیربکس نانوایی که با نام گیربکس مخلوط کن نانوایی هم شناخته می شود، یکی از اجزاء حیاتی تجهیزات نوین نانوایی ها به شمار می رود. این گیربکس وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور به اتصالات مخلوط کن را بر عهده دارد و به مخلوط کردن بهتر و مؤثرتر خمیر و سایر مواد نان کمک می کند. گیربکس نانوایی معمولاً از نوع گیربکس های حلزونی بوده و از مواد با دوامی مانند چدن، فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم برای اطمینان از طول عمر بالا و مقاومت در برابر شرایط سخت محیط نانوایی ها ساخته می شود. همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی این گیربکس صنعتی، فراهم کردن گشتاور و سرعت لازم برای مخلوط کردن خمیر است. با استفاده از این محصول نانوایان می توانند سرعت مخلوط کن را مطابق با نیازهای خود تنظیم کرده و فرآیند آماده سازی خمیر را دقیقاً طبق دستورالعمل ها و نیازهای خود انجام دهند. برای اطلاع از قیمت گیربکس حلزونی با کارشناسان ما در تماس باشید.

انتخاب نوع گیربکس نانوایی

برای فر نانوایی بهترین و کارامدترین گیربکس با توجه به کارایی که دارد، گیربکس حلزونی است. سری VF گیربکس حلزونی که شافت ورودی دارد و به صورت پایه دار (سری VF نرمال) روی شاسی پیچ می شود بین صنعتگران طرفداران بیشتری دارد. شاید یکی از دلایل این انتخاب نگهداری آسان و هزینه تعمیرات پایین تر آن باشد. همچنین از گیربکس حلزونی سری MVF که ورودی آن به صورت هالوشافت و فلنجدار است، برای کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس می توان استفاده نمود. جنس ماردون گیربکس حلزونی فولاد و جنس دنده حلزونی آن از آلیاژ فسفر و برنز ساخته می شود که اصطلاحا به آن دنده برنجی نیز گفته می شود. پوسته گیربکس حلزونی در سایزهای کوچکتر از آلومینیوم و در سایزهای بزرگتر از چدن ساخته می شود. برای فر نانوایی که کاربری نسبتا سبکی محسوب می شود، پوسته آلومینیومی جوابگوی دستگاه خواهد بود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

نسبت تبدیل مناسب گیربکس نانوایی

گیربکس حلزونی VF با نسبت تبدیل های مختلف توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. برای گیربکس نانوایی عموما نسبت تبدیل 1:30 یا 1:40 تا 1:46 و 1:56 مورد استفاده قرار میگیرد. به این معنا که اگر نسبت تبدیل 46 انتخاب شود، دور الکتروموتور مربوطه به اندازه 46 برابر در خروجی گیربکس کاهش می یابد. مثلا اگر دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه در نظر گرفته شود، دور خروجی گیربکس حدود 30 دور در دقیقه خواهد بود.

 

سایز مناسب گیربکس نانوایی

با توجه به ظرفیت دستگاه نانوایی انتخاب گیربکس مناسب ممکن است در شرایط متفاوت، تغییر کند. اما به طور عمومی برای اکثر دستگاه های نانوایی گیربکس حلزونی VF 86 نرمال استفاده می شود. این گیربکس به لحاظ ابعاد فیزیکی و همچنین قیمت مناسب مورد توجه تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته است. گیربکس VF86 معمولا به صورت پایه دار روی شاسی پیچ می شود و از طریق مکانیزم تسمه و پولی با الکتروموتور مربوطه مرتبط می شود. پیشنهاد می شود برای نایل شدن به بهینه ترین شرایط کارکرد و طول عمر بیشتر تجهیزات از تسمه و پولی با نسبت 1:1 استفاده شود. یعنی قطر پولی که روی شافت الکتروموتور و قطر پولی که روی شافت ورودی گیربکس نانوایی نصب می شود، یکسان باشد.

تجهیزات جانبی گیربکس نانوایی

به دلیل لقی نسبتا بالای گیربکس حلزونی ممکن است بعد از مدت زمانی که از کارکرد دستگاه می گذرد، دور خروجی دقیقا یکسان با شرایط نامی نباشد. با توجه به اهمیت دور خروجی گیربکس برای فر نانوایی، پیشنهاد می شود از تجهیزات کنترل دور در تابلو برق دستگاه استفاده شود. برای کنترل دور می توان از اینورتر استفاده نمود. اینورتر با استفاده از تغییر فرکانس می تواند دور الکتروموتور را تنظیم نموده و به میزان دلخواه برساند، بنابراین با تنظیم دور الکتروموتور، دور خروجی گیربکس هم تغییر پیدا می کند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/303/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C

 

کاربرد انواع بلبرینگ و بیرینگ در موتور الکتریکی

 بلبرینگ یک عنصر است که برای اجازه دادن به حرکت چرخشی و انتقال نیرو بین قطعات ماشین استفاده می‌ شود. بلبرینگ‌ های المان غلتشی امکان حرکت نسبی دو قسمت متصل به هم را فراهم می‌ کنند: رینگ‌ های داخلی و خارجی که در جهت مخالف حرکت می‌ کنند و توسط عناصر غلتشی از هم جدا می‌ شوند.

کاربرد بلبرینگ در الکتروموتور

بلبرینگ‌ ها جزء ضروری اکثر موتورهای الکتریکی هستند. آن‌ ها به شفت‌ ها و محورها اجازه می‌ دهند با سرعت‌ های باورنکردنی با حداقل تلفات قدرت بچرخند و این کار را با کاهش شدید اصطکاک با جایگزینی حرکت لغزشی با حرکت غلتشی انجام می‌دهند. بلبرینگ‌ها معمولاً بر اساس نوع عنصر مورد استفاده طبقه بندی می‌شوند که رایج‌ ترین آنها بلبرینگ و رولبرینگ استوانه‌ای است.

 

خرابی‌ های مربوط به یاتاقان‌ ها 51 درصد از خرابی‌ های موتور الکتریکی را تشکیل می‌ دهند. هرچه بیشتر در مورد انواع یاتاقان‌ های موتور الکتریکی، حالت‌ های خرابی آنها و نحوه نگهداری آنها اطلاعات داشته باشید، آمادگی بیشتری برای اتخاذ تدابیری برای کمک به افزایش عمر بلبرینگ موتور خود خواهید داشت.

 

وظایف اصلی بلبرینگ‌ها در موتورهای الکتریکی

پشتیبانی روتور

انتقال بار از شفت به قاب موتور

کوچک و پایدار نگه داشتن شکاف هوا

صرفه جویی در قدرت

به حداقل رساندن اصطکاک

امکان انجام عملیات با سرعت بالا و پایین

الزامات اصلی طراحی و استفاده از بلبرینگ‌ها در موتورهای الکتریکی

هزینه تولید کمتر

نگهداری آسان: حمل و نگهداری آسان

عایق الکتریکی

نویز پایین

دوام

انواع بیرینگ ها در موتور الکتریکی

متداول‌ ترین انواع بیرینگ در موتورهای الکتریکی به دلیل تطبیق پذیری و عملکرد کلی آنها، بلبرینگ‌ شیار عمیق، رولبرینگ استوانه‌ای و بلبرینگ‌ تماس زاویه‌ای هستند.

 

بلبرینگ شیار عمیق

در بلبرینگ‌ ها، حرکت غلتشی توسط توپ‌ هایی که توسط مسیر غلتش و قفس در موقعیت خود نگه داشته می‌شوند، تأمین می‌ شود. بلبرینگ‌ ها از سرعت‌ های بالا و اصطکاک بسیار کم پشتیبانی می‌ کنند و می‌ توانند بارهای سبک تا متوسط را تحمل کنند. مشخصه آنها داشتن شیارهای عمیق در مسیر غلتش است که در آن رینگ‌های داخلی و خارجی دارای قوس‌ های دایره‌ای با شعاع کمی بزرگتر از توپ‌ها هستند. در سرعت‌های چرخش بالا و بارهای شعاعی و محوری متوسط بسیار مؤثر هستند. آن‌ها برای مکان یابی و عدم مکان بلبرینگ در موتورهای الکتریکی کوچک و متوسط استفاده می‌شوند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/1680/%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D9%88-%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C

 

چرخ دنده

  

معمولا تولید چرخ دنده ها به صورت طبیعی با یک لقی مجاز است که این لقی تابع شرایط کاری و ماشین کاری می باشد. برای تعیین مقدار تقریبی لقی در چرخ دنده های ساده و هلیکال ابتدا ضخامت دندانه کاهش می یابد سپس با فرورفتگی ابزار هاب در ماشین کاری چرخ دنده در حالت تئوریکی فاصله محوری محاسبه شده و به اندازه لقی مورد نظر تغییر خواهد کرد.

عوامل لقی در گیربکس
پارامترهایی وجود دارد که لقی در گیربکس صنعتی تابع آن هاست یا به آنها بستگی دارد:

اولین پارامتر فضای مورد نیاز برای روغن است.
دومین پارامتر تفاوت انقباض دو چرخ دنده، خطا در ماشین کاری دنده است که شامل لنگ بودن دو چرخ دنده، خطای لید، پروفیل، گام، ضخامت چرخ دنده، زاویه هلیکس و فاصله محوری میان دو چرخ دنده می باشد و برای اینکه لقی کمتر شود باید ماشین کاری چرخ دنده افزایش یابد.
سومین پارامتر شرایط کاری مثل برگشت های مکرر در بارهایی که بیش از بار مجاز می باشد و پارامتر چهارم و آخر هزینه تمام شده می باشد چرا که با کاهش هزینه تولید دقت کاهش پیدا می کند.
محاسبه لقی در گیربکس صنعتی
از آنجایی که تمامی مصرف کنندگان کالای صنعتی پس از اینکه پارامتر های تاثیرگذار در دستگاه های مورد نظر خود، قطعات و مجموعه های مورد نیاز را انتخاب کردند اقدام به سفارش و تهیه آنها می نمایند. بنابراین حائز اهمیت است که آنها اطلاعات کافی و دقیقی از خروجی مجموعه و محاسبه پارامترهای آن، داشته باشند. یکی از محصولات صنعتی که انواع مختلفی دارد گیربکس صنعتی است که برای تولید آن پارامترهای مختلفی مد نظر سازندگان و طراحان آن قرار می گیرد. مهم ترین پارامتری که برای تولید گیربکس مورد توجه قرار می گیرد لقی بین چرخ دنده ها است چنانکه اگر لقی بین چرخ دنده ها مناسب نباشد گیربکس تولید شده یا در حالت قفل قرار می گیرد یا اینکه لقی آن بسیار زیاد خواهد بود.

با توجه به اهمیت لقی در تولید گیربکس صنعتی محاسبه و چگونگی به دست آوردن لقی مناسب در گیربکس ها با علم و توجه به کاربرد آنها در تولید گیربکس مطلوب از مهم ترین دغدغه ها و مشغله های تولید کنندگان و طراحان گیربکس می باشد. علاوه بر تعریفی که قبلا از عبارت لقی ارائه کردیم برای این کلمه تعریف جامعی نیز وجود دارد ، این تعریف می گوید لقی فاصله بین دو چرخ دنده در هنگام درگیری است که ناشی از تلرانس ضخامت دندانه ها می باشد.

پارامتر مهم در لقی گیربکس
همانطور که می دانیم در مقدار لقی یک گیربکس عوامل متعددی نقش دارند اما مسئله مهم این است که لقی کل گیربکس صنعتی از مجموع لقی های سایر اجزای آن به دست می آید که در این میان دنده ها بیشترین نقش را در ایجاد لقی یک گیربکس صنعتی ایفا می کنند.

عوامل ایجاد لقی در یک گیربکس صنعتی
علاوه بر دنده ها که نقش بسزایی در ایجاد لقی در گیربکس ها دارند عوامل متعدد دیگری نیز در ایجاد لقی سهیم هستند. این عوامل عبارتند از:

لقی بین پروفیل دو دنده
فاصله مرکز تا مرکز قرارگیری دنده ها
وجود هزار خاری و کشوئی به صورت سری با چرخ دنده ها
وجود خارهای انگشتی جهت درگیری دو چرخ دنده
لقی اجزای استاندارد
نشیمنگاه این اجزا در پوسته گیربکس صنعتی
در یک گیربکس صنعتی لقی پروفیل بین دو دنده چگونه ایجاد شده و محاسبه می شود؟
این لقی به دلیل افزایش یا کاهش تلرانس اسپن یا ساچمه به ساچمه دنده رخ می دهد که این افزایش و کاهش تاثیر مستقیم خود را روی پروفیل دنده و همچنین ضخامت دندانه خواهد گذاشت. اگر در دنده های خارجی اسپن هر دو دنده در گیر با هم کمترین میزان را داشته باشد بیشترین لقی در سیستم پدید می آید و اگر تلرانس اسپن هر دو دنده درگیر در بیشترین مقدار خود باشد کمترین لقی ایجاد خواهد شد. مقدار تلرانس اسپن یا ساچمه به ساچمه در دنده ها طبق استانداردهای موجود و با توجه به کاربرد و کلاس دنده ها انجام می شود که در نتیجه آن مقدار بازه تلرانسی به دست می آید.

از عوامل سهیم در لقی گیربکس صنعتی فاصله مرکز تا مرکز محل قرارگیری دنده ها است، این فاصله چطور تعریف می شود؟
تلرانس اندازه مرکز تا مرکز نشیمنگاه چرخ دنده ها در گیربکس صنعتی یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد لقی گیربکس می باشد. زیاد بودن بیش از حد یا کم بودن بیش از حد تلرانس این اندازه بر عملکرد دنده های درگیر تاثیر مستقیم می گذارد. به این صورت که اگر تلرانس بیش از اندازه بزرگ باشد چرخ دنده ها به طور کامل با هم درگیر نمی شوند و لقی پیش آمده بین آنها از حد مجاز و تعریف شده بیشتر خواهد بود. اما اگر تلرانس فاصله مرکز تا مرکز نشیمنگاه چرخ دنده ها از حد مجاز خود کمتر باشد، درگیری چرخ دنده ها با هم بیش از حد مجاز بوده ، تحت فشار قرار می گیرند و درگیری آنها به صورت سفت اتفاق می افتد، در این حالت است که گیربکس در بیشتر اوقات به حالت قفل در می آید و اصطلاحا گیرپاژ می کند.

وجود هزار خاری و کشوئی به صورت سری در چرخ دنده ها چه تاثیری در لقی گیربکس ها دارد؟
از وجود هزار خاری و کشوئی در بعضی از گیربکس ها بخاطر نوع طراحی آنها استفاده می شود که لقی این نوع از چرخ دنده ها بسیار تاثیرگذار در لقی کل گیربکس می باشد. اگر در درگیری بین چرخ دنده ها لقی بین آنها مناسب باشد اما لقی بین کشوئی ها یا هزارخاری ها مناسب نباشد در سیستم لقی و لنگی ایجاد خواهد شد. در این موقعیت لقی موجود در هزار خاری که روی چرخ دنده قرار دارد به پروفیل دنده یا دایره مرجع چرخ دنده داده می شود تا این دو فرم یعنی چرخ دهنده ها و هزارخاری و کشوئی در عملکردشان با یکدیگر به تعامل برسد.

وجود خارهای انگشتی در لقی گیربکس چه اثراتی دارد؟
در گیربکس از خارهای تخت و انگشتی ها جهت انتقال دوران یا گشتاور به دنده های دیگر با طراحی سری استفاده می شود. در گیربکس ها این اتصال استفاده زیاد و متداولی دارد و اگر در قطعات درگیر با یکدیگر لقی بین خار و جای خار از حد مجاز بیشتر باشد در لقی کل گیربکس صنعتی نیز اثر می گذارد.

حتی اگر درگیری بین چرخ دنده ها در حالت درست و ایده آلی صورت گرفته باشد. به همین جهت است که تعیین محدوده تلرانسی و تولید این فرم از انتقال دوران در گیربکس هایی که از دقت بیشتری برخوردارند ، اهمیت بسیاری دارد.

لقی اجزای استاندارد و نشیمنگاه آنها در پوسته چه تاثیری روی لقی گیربکس می گذارد؟
معمولا در همه گیربکس ها از اجزای استاندارد استفاده می شود و چنانچه حتی یکی از این اجزا مثل بلبرینگ ها دچار مشکل باشد در ادامه کار عملکرد کل سیستم با اختلال مواجه خواهد شد. اگر لقی این اجزا از حد مجازی که برای آنها تعریف شده بیشتر باشد، دنده ها به طور صحیح با هم درگیر نمی شوند و در نتیجه این اتفاق بر لقی سیستم نیز اثر منفی خود را خواهند گذاشت. همینطور اگر محل درگیر شدن این قطعات که در پوسته گیربکس قرار دارد خارج از تلرانس مجاز باشد سبب بروز لقی در سیستم خواهد شد. برای اینکه در سیستم چنین اختلالاتی رخداد نکند می شود قطعات مورد نیاز را به صورت استاندارد و با مارک های معتبر خریداری نمود و برای گیربکس پوسته مناسبی تولید کرد.

برای محاسبه لقی حداکثر و حداقل در گیربکسی که چرخ دنده های درونی اش به صورت موازی درگیر باشند از چه مفاهیمی استفاده می شود؟
قبل از انجام هر محاسبه ای باید مفاهیمی که در آن محاسبه دخیل هستند مشخص و تعریف شوند. برای محاسبه حداقل و حداکثر لقی ممکن در گیربکس هایی که چرخ دنده های درونی آنها به طور موازی و سری یا همان کشویی درگیر هستند مفاهیمی دخالت دارند که شامل حداکثر لقی،حداقل لقی و لقی زاویه ای می باشد. در تعریف حداکثر لقی میزان اختلاف میان حداقل ضخامت دنده در جدول نقشه از مقدار تئوریکی آن، حداقل لقی فاصله بین دو چرخ دنده که در قطر مبنای یکی از چرخ دنده ها درگیر باشند. زمانی که دو چرخ دنده را در خلاف جهت قبلی بچرخانیم است و لقی زاویه ای فاصله زاویه ای میان دو چرخ دنده درگیر در قطر مبنای یکی از چرخ دنده ها موقعی که دو چرخ دنده را در خلاف جهت قبلی بچرخانیم.

https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/20/%D9%84%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

 

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد